Voor een project bij Buss Terminal in de Eemshaven moesten ten behoeve van een kadeversterking een groot aantal boorpalen worden geplaatst tussen bestaande ankerstangen. Deze ankerstangen liggen op twee verschillende niveaus (ca. 7 à 7,50 m-mv en ca. 8 à 8,50 m-mv) en hebben een hart-op-hartafstand van 1,30 meter. De boorpalen die hier tussen geplaatst moeten worden, hebben een diameter van 70 cm. Het is dus derhalve essentieel om de ankerstangen nauwkeurig te lokaliseren, zodat ze tijdens het aanbrengen van de boorpalen niet worden geraakt.
Wij kregen opdracht om magnetometersonderingen uit te voeren aan beide zijden van elk anker, zodat we aan de hand van het magnetometersignaal de locaties van de ankerstangen in kaart konden brengen.
Om zo recht mogelijk te kunnen sonderen, werden nieuwe stangen en kleefbrekers gebruikt. Desondanks was er enig verloop in de helling tijdens het sonderen. Dit hebben we ondervangen door, op basis van de gemeten helling, de locatie van de magnetometer te bepalen op het niveau van de ankerstangen (aan de hand van het magnetometersignaal).
Deze nieuw gecreëerde coördinaten hebben we vervolgens in ons Geoloket portal gezet om een duidelijk overzicht te verkrijgen van waar de module zich bevond op de diepte van de ankerstangen. Omdat de ankerstangen niet altijd op de verwachte locaties lagen, werd niet altijd een duidelijk signaal gemeten. Daarom voerden we in meerdere fases aanvullende sonderingen uit.
Uiteindelijk hebben we 198 magnetometersonderingen uitgevoerd en alle ankerstangen goed in beeld kunnen brengen, zodat we onze opdrachtgever de noodzakelijke informatie konden verstrekken voor de juiste plaatsing van de boorpalen. De vereiste nauwkeurigheid was een uitdaging, maar bood ons tegelijkertijd ook een mooie kans om onze expertise te tonen.